Domů > Recenze > Exists (2014) – recenze

Exists (2014) – recenze

Ještě před pár lety bych se při debatě o tvoru, nazývaném v Severní Americe bigfoot (indiánsky seskveč), jen útrpně pousmál. Nikdy jsem se o pátrání po výskytu této verze sněžného muže nezajímal, případné noticky z bulvárního tisku o jeho spatření jsem vynechával.

Bigfoot mi nepřišel o nic zajímavější, než “normální” sněžný muž, u nějž se mi do paměti nejvýrazněji vryla kdesi citovaná příhoda: podle ní jeden Rus kdesi na Sibiři sněžného muže chytil a zavřel ho do zavazadlového prostoru svého Moskviče. Cestou do města, kam se vydal, aby se svým úlovkem seznámil širší veřejnost, se ovšem zastavil na panáka vodky v jakési místní ratejně a yetti mu mezitím pláchnul…

Tenhle nesmysl vlastně charakterizoval můj pohled na výskyt tohoto tvora ať už na Sibiři, nebo v Severní Americe: pohádky, nesmysly a výmysly (plus alkohol :-)) a to vše k smíchu. Ale to jen do té doby než se začaly objevovat found footage filmy, ve kterých je bigfoot ústředním motivem.

Film Exists se netají tím, že se jeho děj bude zaobírat setkáním s výše zmíněným tvorem. Na začátku filmu sledujeme partu mladých lidí, kteří si vyrazili užít něco zábavy s kusem povyražení na chatě, patřící strýci jednoho z účastníků. Ten svým přátelům zamlčel jednu důležitou informaci: jeho strýc totiž po blíže nespecifikovaném zážitku odmítl na chatu jezdit.

Už při nočním příjezdu dojde k nepříjemné nehodě, také noční příchod do chaty zůstal daleko za jejich očekáváním a tak raději přespí první noc v autě. Za denního světla je hned všechno veselejší a vypadá příjemněji, a tak se celá parta věnuje tomu, za čím sem vyrazila – zábavě. Jenže už v tuto chvíli je NĚCO (NĚKDO) poblíž.

Film Exists je found footage horor a to horor výtečné kvality. Pokud ho nebude sledovat v pravě poledne, nebudete se držet za ruce se svojí rodinou a zpívat si nějakou veselou písničku, budete se bát. Odehrává se v mnoha found footage filmy prověřené lokaci lesa, kterým se dá rychle utíkat, dokonce se zde nespoléhá (pouze) na příchod noci a tvůrci dokazují, že i v pravé poledne za letního dne se dá vytvořit solidní filmové napětí.

V noci je ale vše děsuplnější a platí to i zde. Tady je nutno tvůrcům poděkovat za použití solidní filmařské techniky – přestože ve filmu si jeden mládenec “rychtuje” kamery GoPro, kterými se má spousta dění snímat, je naštěstí v nočních scénách použito hlavně záběrů z kamery se solidnějším čipem a tak i v šeru je obraz kvalitnější, než by se u filmů tohoto typu dalo předpokládat.

Vybraní herci jsou celkem sympatičtí a hrají docela uvěřitelně, některé hlášky jsou sice trochu omleté, ale protože děj nabere poměrně rychle solidní tempo, není zde ani čas na nějaké filosofické rozbory typu  “co budeme teď dělat, když…” .atd. Akční scény filmu jsou z mého pohledu skvělé a vlastní zobrazení bigfoota je bez debat tím nejlepším, které se kdy (nejen ve found footage filmech) objevilo.

Takže na závěr: bigfoot JE tvorem, který má v hororech své místo, speciálně ve found footage žánru. Film Exists JE dosud nejlepším found footage hororem, který se tématu věnuje a proto je mé hodnocení 4,5 bodu z pěti, vy můžete hodnotit na stránce filmu Exists.

Další tématické filmy najdete i na našich stránkách, stačí si v databázi zvolit téma bigfoot

Film:
Hodnocení: 4.5 / 5